Zuid Afrika

Door Johnny weggebracht. Gegeten bij de Burgerij in Antwerpen aan het water
Daarna voor het eerst met de Thalys! Om half tien s avonds op Schiphol en om half 12 slapen in Crown Plaza. Best luxe maar weinig tijd om van te genieten want de volgende ochtend moeten we rap ontbijten om on 7 uur in de bus te zitten. En jawel Rick.krijgt hier zijn eieren met bacon. Helemaal top. Met de KLM naar Johannesburg gevlogen. Stroopwafels voor Tirza aan boord. In de avond langs een hele norse douanebeambte die eerst alle letters moest lezen en toen eindelijk opgevangen door een vriendelijke en praatgrage Zuidafrikaan die ons naar onze lodges bracht Blue Mango. Rick eet zijn eerste zebraburger laat in de avond, Tirza wil alleen nog maar slapen en wij gaan aan de borrel met de eigenaar. De volgende ochtend uitgebreid ontbijt. Mierzoete mangosap en jawel roerei met bacon of groenten. Huurauto opgehaald en daar komen we zowaar weer kennissen tegen uit Nederland. Met een bak van een auto naar Sabie gereden. Onderweg gestopt bij een mefashoppungcentrum voor de boodschappen en een muntje regelen voor de parkeerwacht. Hier lopen de mensen met het geld. Onderweg zien we veel krottenwijken. Huizen van golfplaten autobanden en andere troep. Bij fabrieken staan vaak dorpen met minibusjes van steen en golfplaat. Iets beter dan de krotten maar veel meer is het ook niet. Op de weg naar Sabie wordt de natuur steeds mooier totdat we Sabie in een dal vinden. Dit is een dorp met flinke huizen en onze lodges met 2 slaapkamers is dan ook luxe. Tirza kiest meteen het grote bed op de hal maar Rick wil graag samen in een slaapkamer. Daar zwicht Tirza uiteindelijk voor. Heerlijk gegeten in het dorp op loopafstand en vroeg naar bed. Morgen rijden we de panoramaroute. De panoramaroute is te mooi. Het is gelukkig vrij helder weer waardoor we goed van de vele uitzichtpunten onderweg kunnen genieten. Eerst stoppen we bij de Mac Mac Falls. Een water van van 62 meter die in twee stromen naar beneden komt. Echte toeristenrpute. Bij elke sropplaats mogen we betalen en overal zijn kraampjes waar je belaagd wordt als je even interesse toont. Aangezien Tirza bij ongeveer alles 'mooi roept zijn we vaak aan de beurt. Even later Pilgrim's Rest bezocht waar ze ongevraagd onze auto gaan wassen. 80 Rand kost dat. We spreken een inwoonster doe ons vertelt dat dit vaak gebeurd. Ze doen iets voor je ongevraagd maar willen dan wel geld. Duidelijk direct nee zeggen. In dit hmgeval geven we de jongeman toch iets. Bij verder rijden krijgen we als dank twee duimen naar beneden. Hij is duidelijk niet gecharmeerd van onze actie :-). Pilgrim's Rest een oud mijnwerkersdorpje valt ons heel erg tegen trouwens. Het is winter en de helft van de winkels is dicht. We rkjden verder naar Graskop een heel toeristisch plaatsje waar we bij Haary's pancakes de lekkerste pannenkoeken hebben gegeten. Dat was ook echt lekker maar het personeel was minder gezellig. Verder gereden naar Gods window's Een hoog gelegen uitkijkpunt. Verder doorwandelen daar loont de moeite. Langs eeuwenoude keien en bomen komen we bij een nog spectaculairder uitkijkpunt terecht. Een klein stukje verder op de route komen we uit bij Bourkes potholes. Dit is een fantastische locatie met veel rotsen in bizarre vormen gevormd door erosie door het krachtige water wat ooit door deze kloof heeft gestroomd. De kinderen spelen uren met het springen van rots naar rots tussen de vele watervallerjes door. De zon gaat binnen een uur onder dus keren we noodgedwongen weer terug naar ons fantastische hostel in Sabie (zelf catering appartments). De volgende ochtend op tijd weg. Op naar Olifants rest camp in Kruger Park. In het park komen we gelijk apen, impala's, olifanten en giraffes tegen. Als klap op de vuurpijl komen we vlak voor het kamp nog een luipaard tegen die vlak naast de weg zit. In het park kunnen we heel snel wat eten op het terras van het restaurant. Hier kan je prachtig uitkijken op de Olifantsrivier. Meteen op avondsafari om half 5. Tijdens de safari zien we een prachtige zonsondergang. Voor zes uur is het aardedonker. Met enorme lampen schijnen we op de omgeving vanuit de jeep. We komen nog veel olifanten, giraffes, gnoes, impala's, een uil en verschillende vogels tegen. Om 20 uur zijn we terug. We drinken nog wat en dan snel gaan slapen. Om 4 uur gaat de wekker weer voor de ochtendsafari van 05.00 uur. Het is koud dus we hebben sjaals en winterjassen. In de open jeep geen overbodige luxe. Eerst is het nog aardedonker maar tegen zes uur wordt het snel licht. In het eerste licht ligt er zo waar een groep leeuwen op en naast de weg. We kunnen heel dichtbij komen en staan hier wel een half uur stil. De zon komt ondertussen op dus we kunnen veel mooie foto's en filmpjes maken. Om 8 uur zijn we terug op het kamp. Tirza wil graag op het kamp blijven. Rick gaat met papa zelf rondrijden. Zij zien nog veel beesten en krijgen zelfs een boze olifant achter zich aan. Sjaak geeft vol gas en kan net op tijd weg komen. We eten op het terras van het restaurant waar we nijlpaarden zien en een eenzame olifant bij de rivier. Om 20 uur vertrekt de nachtsafari. Eerst zien we niet veel beesten maar uiteindelijk zien we gieren, buffels, olifanten en uiteindelijk zelfs een snel wegrennend luipaard. De volgende dag vertrekken we rond 09.00 uur. Het is drie uur rijden naar Lower Sabie, 1 van de oudste kampen. Hier geluncht. Verder naar Marloth Park waar we een tent hebben gehuurd. Meer glamperen dan kamperen maar het is deze dagen 15 graden. Heel koud voor deze streek maar ook voor ons in de tent met airco maar geen verwarming...brrrr. De volgende dag langs de krokodillenrivier gereden en weer mooie dieren gespot. Bij een rivierovergang een nijlpaard heel dichtbij in het water gespot. In de avond heerlijk bij Jabula lodge gegeten. Echt een aanrader.

HDe volgende ochtend vertrokken jawel eerst langs een New Holland  dealer voor de folders van Sjaak. Door naar Swaziland. Onderweg zien we alleen maar suikerrietvelden en arme dorpen waar het bij de een nog een grotere bende is dan bij de andere. Bij de grens gaat het echt op zijn Afrikaans. Parkeren en stempels halen en een stukje verder herhaald het zich weer. Gelukkig is het niet druk dus binnen45 minuten zijn we er doorheen. Om kwart voor twee arriveren we bij simmunye logde. Dat is te vroeg het huisje moet nog schoon. Dat moet hij om vier uur nog dus zijn we maar rond gaan kijken. Vroeger waarschijnlijk een luxe oord. Nu is het vooral vergane glorie.  De volgende dag naar Hlane National Park. Zowel de neushoornsafari als het bezoek aan een Swazidorp kan niet doorgaan. Tirza blijkt te jong en de man die ons naar het dorp zou brengen is vandaag spoorloos. Haha hoezo Afrikaans. De man van de receptie brengt ons achter het restaurant waar we een prachtig uitzicht hebben op de grote waterplaats met jawel neushoorns. Tijdens onze ronde door het park komen we zelf nog een groep tegen en een vrouwtje met haar kleintje vlakbij onze auto. We hebben hier noodgedwongen lang stil gestaan omdat ze te dichtbij stonden en het gevaarlijk was om verder te rijden. Maar wel prachtig! Dezelfde receptieman vertelde ons dat we zelf naar een Zulu dorp konden 45 minuten verderop. Dat bleek iets verder 90 minuten en dus misten we een groot deel van de voorstelling en moesten we deels in het donker terug. Maar wel een deel van Swaziland gezien. Gegeten in Simmunye. De volgende ochtend op naar St Lucia, Lai lai logcabins. Een hele happening; een groot deel van de weg in Swaziland bleek meer gaten te hebben dan asfalt dus met een slakkengang en al slalommend hier door gekomen. In st Lucia prima huisje en joepie wasservice. Dat moest inmiddels ook gebeuren. De volgende dag eerst rustig aan gedaan. Toen het park isummilango in gegaan. Veel dieren hebben we daar niet gezien. Wel een indruk gekregen van een prachtig moerasgebied. Aangekomen bij Cape Vidal. Een prachtige zee met een nog mooier strand en helaas veel toeristen. Tirza en Rick hebben gezwommen maar zijn gestopt toen Tirza in de forse branding voor de tweede keer onder water werd gegooid. Bij de pucknicktafels wat gedronken. Eten kan daar niet vanwege de apen. Die zijn agressief geworden door het gedrag van de toeristen. Toen Tirz toch een blokje van haar reep probeerde te halen griste een aap vliegensvlug de reep uit haar handen en klom een boom in. Tirza schrok eerst heel erg maar kon er gelukkig net als wij heel hard om lachen. In het dorp bij Beef & Rune gegeten, echt een aanrader. De volgende dag werden we om 5 uur in de ochtend opgehaald voor een dagsafari in het park Hluhluwe-Umfuzoli. Wij hebben het zuidelijke deel gedaan omdat er meer dieren zijn en meer groen. Hier stroomt de rivier de Umfuzoli door. Niet veel dieren gezien maar wel kennis gemaakt met de ranger en hun cultuur wat heel interessant was en veel gehoord over de natuur. Het ontbijt en de lunch waren fantastisch. Tegen vier uur waren we terug en heel moe maar wel voldaan. Volgende dag rustig aan gedaan en in de middag de boottocht over de rivier gedaan om krokodillen en nijlpaarden te spotten. De laatste waren er bij bosjes. Gelukkig ook twee krokodillen gezien waarvan 1 heel dichtbij. Donderdag zijn we naar een Zulu dorp in de buurt geweest , onze tweede poging maar nu ging het gelukkig goed. We zijn twee uur rondgeleid. Alle gewoonten en gebruiken laten zien. Kinderen mochten veel doen en iedereen mocht in Zulu klederdracht. Ze sloten af met een dansvoorstelling. Ze deden het echt heel leuk!

Vanuit St Lucia naar Drakensbergen. Prachtige lodge Black Brooks Farm maar wel koud. Negen graden bij aankomst. De volgende dag de zandweg afgereden naar Bushmam's Treat Resort, prachtig gelegen voor de zomer maar nu te koud en te afgelegen. Terug naar de lodges. Eerst naar de supermarkt. Yes eindelijk een winkel met een groter assortiment. Een aantal dagen zelf gekookt. Héérlijk. Zondag met een 4x4 de berg op geweest naar Lesotho. Eerst naar een soort pastor die over de bevolking vertelde de Bashoto's. Daarna gegeten in de hoogste pub van Afrika, ruim 2800 meter hoog. Prachtig en wat een weg! Geen overbodige luxe die 4x4. De sjeu gaat er de komende jaren wel af nu een deel van de weg wordt geasfalteerd. Alle potloden, gummen en papier aan de chauffeur gegeven. Hij kwam die week nog verder in Lesotho. In die dorpen hebben ze niks. Hij zou zorgen dat het goed terecht kwam. De volgende ochtend op weg naar Coffee Bay. Ruim 6 uur in de auto! De vreselijke weg er naar toe viel ons reuze mee! Wel veel arme dorpen doorgereden. Veel dieren ook op de snelweg! En veel gaten overal in de weg. We beginnen er aan te wennen. Bij Hole in the Wall een zeer simpel en gedateerd huisje zonder verwarming. Direct naar de zee gelopen door de velden en bomen en via de rotsen terug. Onze gids die we niet wilden van ons afgeschud haha. Spaghetti gemaakt, spelletjes gedaan en vroeg naar bed. De volgende ochtend was het regenachtig en bewolkt. Naar Hogsback gereden. Na 4,5 uur rijden kwamen we er achter dat we in een ander Hogsback moesten zijn. Anderhalf uur verder niet qua kilometers maar omdat we over een zandweg moesten rijden. Niks van Hogsback gezien. Het was alleen maar heel mistig en koud! Wel heerlijk gegeten en wederom een luxe lodges met te weinig verwarming. Brrr. Verder gereden naar Avoca River Cabins om het Addo Elephant Park te bezoeken. Op de heenreis al door het zuidelijke deel gereden. Hier zijn veel delen bebost waardoor je weinig zicht hebt op dieren. Wel fantastische vergezichten op zee en op de vlaktes wel veel dieren gezien. Nieuw zijn vreemde vogels, de mestkever die olifantenpoep eet, elanden en struisvogels. Op de valreep nog een olifant dichtbij toen bleek dat we er halverwege het park niet uit konden en om moesten Rijden. Rond half 5 op locatie. Prachtige citrusfarm, mooie hut, prachtig uitzicht en jawel 1 mini verwarming. De volgende dag wordt het weer mooi en warmer weer dus er is hoop. En joepie de was kan gedaan worden. Ze strijken alleen niet. Of wij dat erg vinden...haha in Nederland moeten we gewoon alles zelf doen. Dus lekker luxe. We kunnen die avond daar niet eten maar wel bij Africanos even verderop. Dit blijkt een 5 sterrenhotel. Wat een luxe en wat een lekker eten. De kinderen willen de volgende dag hier weer eten maar dan eten we al op de locatie. Daar hebben we later spijt van want zij doen heel erg hun best maar het is echt Afrikaans eten en drinken dus voor de kinderen niet echt fun. Er is wel bobotie maar met heel veel peper er in. Volgende keer beter. Her ontbijt is gelukkig prima. De dag van de Bobotie zijn we nogmaals naar Addo geweest. In de middag genoten van het lekkere weer. Kinderen hebben nog gekanoed en Tirza heeft gemerkt dat ze echt bang is voor spinnen haha. Wat kan zij hard krijsen. Na Addo doorgereisd naar Stormrivers. Voorbij Port Elisabeth gaat er een andere wereld open. Goede wegen goed uitgeruste supermarkten, veel meer blanken en bijna geen rommel meer langs de weg. Ik schrijf de rest van het blog nog. Gaan vandaag naar huis!

1. Ella Paize:
    2 augustus 2018
    Een aparte ervaring om met de Thalys te reizen?
  2. Patricia:
    2 augustus 2018
    John nu net anderhalfuurtje thuis de auto staat weer bij bloemert en nu ff bijkomen;))wij gaan jullie mooie reis volgen!!Have Fun
  3. Ingrid ten Dam:
    3 augustus 2018
    Zalig! Op vakantie in het mooie België 😍😎...
  4. Ella Paize:
    8 augustus 2018
    Kunnen jullie ook wat foto's laten zien van de hostels in Sabie enz.?
  5. Daniëlle:
    20 augustus 2018
    Leuk om te volgen, Petra!
  6. Ella Paize:
    3 september 2018
    Goeie thuisreis voor jullie en een behouden aankomst.🙏
    Liefs van ons.❣